Wednesday 28 April 2010

Grönt är skönt

I slutet på kallvintern när allt var vitt, svart och mest grått och skittråkigt så fick jag ett grönt ryck, köpte gröna kläder på loppis, hittade färgkraftgarnet med färgen "skogsgrön" i lokala garnaffären och drömde om utslagen bokskog.

Sen blev det ju iallafall vår.. och det gröna garnet blev en grön kirisjal:


Stickor 3,5, minns inte hur många mönsterrapporter, men det är iallafall 15 hela löv ut med sjalens ryggrad. Helt lagomt stor.

Trots blockning är den lite hopsjunken kanske, för jag har haft den snurrad om halsen sen förra veckan då den blev klar, men det gör inget. Det är vår, snart slår boken ut och jag har kommit på att jag trivs i grönt och att färgkrafts garner är fantastiska. Trevliga att sticka med, lagom mjuka men ändå rediga på ett härligt hemslöjdigt vis. Sen finns det helt galna färgkombinationer också, helt o-hemslöjdiga, som jag också gillar på ett tokigt vis. Den här tillexempel, "Snödroppe".. som är ännu mer slajmgrön i verkligheten och som jag inte heller kunde låta bli att handla hem. Den blir också en sjal är jag rädd...



8 comments:

Emmas dagar said...

Jättefin Kiri!
Och jag ser verkligen fram emot Snödroppe-sjalen så småningom! Underbar härva!

Knitarina said...

Rackarns fin sjal du gjort!

maria carlander said...

fantastiskt fin sjal, i en grönfärg som är helt helt underbar!

Viffla said...

Sjalen är superfin! Jag är också ett stort fan av grönt, det är en bra färg :)

sinneskatten said...

Vilken underbart fin sjal i bara helt rätt färg.
Ännu en av alla som jag bara vill börja med.

Elin said...

Tack alla!
Jag tycker också att den är ovanligt fin faktiskt, både mönstret och färgen, fast färgen är nåt alldeles extra!

handarbetaren said...

Fin sjal. Fin blogg du har. :)

disa said...

Hej, jag har följt din blogg i någon månad eller så, men inte kommit mig för att skriva ännu. Så nu gör jag det helt enkelt, innan jag trippar ut härifrån ännu en gång utan att ha lämnat något litet.

Jag tycker att du gör jätte fina alster, och jag ÄLSKAR din ljung sjal. Verkligen jätte fin! Du verkar vara riktigt duktig på att sticka! *ler*

Själv pysslar jag med en hel del samma saker som dig, som tex. nålbindning, stickning, (fast bara lätt, jag är inte bra på just det) virkning, handtovning av ull, tenntrådsbroderier, växtfärgning av garn, vävning och mycket mer. Alltid roligt att finna likasinnade!!
MVH
Disa